Освітній процес під час війни:
актуальні поради для викладачів
Під час освітнього процесу в умовах війни є кілька важливих порад для викладачів:
- психологічна підтримка та спілкування — головна мета навчання нині;
- заняття мають бути орієнтовані на повторення;
- краще не розпочинати урок з опрацювання нових тем;
- варто уникати негативних оцінок та великих за обсягом домашніх завдань;
- натомість слід створювати для здобувачів освіти ситуації успіху, позитивну мотивацію, хвалити їх;
- із розумінням ставтеся до неуважності здобувачів освіти;
- говоріть із здобувачами освіти про емоції та почуття;
- нагадуйте про інформаційну гігієну користування ґаджетами.
Про важливість критичного та поміркованого споживання інформації у соцмережах під час війни у своїх рекомендаціях нагадує й Державна служба якості освіти. Поради експертів торкнулися навчального плану, психологічної підтримки учнів та формування у них емоційного інтелекту, наскрізних навичок та компетентностей — тобто основних завдань Нової Української Школи.
В умовах інформаційної війни педагогам важливо розвивати в учнів критичне мислення та разом вчитися перевіряти інформацію, розпізнавати фейки, маніпуляції, аналізувати різні точки зору.
У фокусі — психоемоційна підтримка дітей
Нині важливо не лише здобувати нові знання та навички, але й спілкуватися з однолітками, педагогами, отримувати емоційну підтримку.
Як стабілізувати емоційний стан здобувачів освіти ?
Дуже корисна вправа "Метелик":
- Схрестіть долоні, "зачепіться" великими пальцями один за один - таким чином "створіть" руками метелика.
- Прикладіть долоні до грудей, легко та ритмічно постукайте по ключицях кожною з них: правою рукою по лівій, а лівою по правій.
- Продовжуйте вправу, доки не відчуєте, що дихання вирівнялося.
- Після виконання вправи мозок переходить в більш адаптивний режим, йому легше навчатися, зосереджуватися, сприймати нову інформацію.
- забезпечення сталості та безперервності освіти;
- створення безпечних умов для навчання та викладання;
- психологічна підтримка учасників освітнього процесу;
- відновлення освітньої інфраструктури в найближчому майбутньому;
- продовження реформ та якісних трансформацій на всіх рівнях освіти.
Які пріоритети української освіти у воєнний та післявоєнний періоди?
Для того, щоб зробити онлайн-навчання цікавим, Міністерство освіти і науки України зібрало вичерпну добірку дистанційних платформ для навчання та саморозвитку.
Водночас в умовах війни краще оптимізувати навчальне навантаження. Тут викладачам допоможуть:
- месенджери; робота з онлайн-ресурсами (Всеукраїнська школа онлайн,) чи онлайн-інструментами (на кшталт Classtime);
- завдання та техніки для психологічної підтримки (читання літератури, перегляд фільмів чи мультиків, малювання, ліплення, інші творчі заняття).