Рекомендації вчителям по роботі з обдарованими учнями
У роботі з обдарованими дітьми діяльність вчителя повинна спрямовуватися в двох напрямах водночас: превентивному та реабілітаційному. Превентивні дії маютьвключати раннє розпізнавання здібностей дитини для створення її оптимальних умоврозвитку. Реабілітація має бути спрямована на раннє виявлення здібних дітей, якімають труднощі у соціальній адаптації, і надання їм своєчасної допомоги, не чекаючи,коли труднощі набудуть нездоланного характеру.
Слід добре пам’ятати: якщо виникають проблеми між учителем і розумово обдарованим учнем, причину треба шукати насамперед у першому. Вона вимагаєроз’яснювально - коригуючих впливів.
У свою чергу, педагогам варто керуватися рекомендаціями, що створюють сприятливі умови для реалізації прийомів роботи з розумово обдарованими дітьми.
- Не бажано приділяти надто багато уваги ігровому навчанню з виразним елементом змагальності. Учень найчастіше буде переможцем, що може викликати неприязнь інших дітей і не сприятиме створенню атмосфери всезагальної зацікавленості.
- Не підносити обдарованих дітей на "п’єдестал" чи перетворювати їх у вундеркіндів в очах інших. Їхній успіх належним чином оцінять, а недоречне підкреслення виключності часто породжує роздратування, ревнощі, відторгнення замість очікуваних позитивних реакцій. Але не припустима й іншакрайність – навмисне публічне приниження унікальних здібностей, особливо саркастичні зауваження щодо них.
- Доцільно пам’ятати, що здебільшого розумово обдаровані діти погано сприймають строго регламентовані заняття, що повторюються.
Правила роботи з тривожними учнями.
- 1.Уникайте змагань і яких- небудь видів робіт, що враховують швидкість виконання.
- 2.Не порівнюйте учня оточуючими.
- 3.Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію.
- 4.Сприяйте підвищенню самооцінки учня, частіше хваліть його, але так , щоб він знав за що.
- 5.Частіше звертайтесь до учня по-імені.
- 6.Демонструйте зв'язки впевненої поведінки, будьте у всьому прикладом для учня.
- 7.Не висувайте до учня завищених вимог.
- 8.Будьте послідовні у вихованні учня.
- 9.Намагайтеся робити учню як найменше зауважень.
- 10.Використовуйте покарання лише у крайніх випадках.
- 11.Не принижуйте учня, караючи його.
Рекомендації педагогам
щодо поводження з учнями, схильними до агресивної поведінки
- 1.Пам'ятайте , що заборона й підвищення голосу – найнеефективніші способи подолання агресивності. Лише зрозумівши причини агресивної поведінки та усунувши їх , ви можете сподіватися, що агресивність учня буде подолано.
- 2.Дайте учню можливість виплеснути свою агресію, перенесіть її на інші об'єкти. Дозвольте йому розірвати аркуш паперу (краще з зазначеною учнем проблемою), й ви побачите, що в реальному житті агресивність у цей момент знизилася.
- 3.Показуйте учню особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ньому вибухів гніву або невтішних висловлювань про своїх друзів чи колег.
- 4.Нехай учень в кожний момент відчуває, що ви його поважаєте, цінуєте та приймаєте таким, яким він є.
- 5.Стримуйте прагнення учня провокувати сварки з іншими. Треба звертати увагу на недружелюбні погляди одне на одного або бурмотання чого-небудь із образою собі під ніс.
- 6.Після конфлікту обговоріть з учнем причини його виникнення, визначте неправильні дії учня, які призвели до конфлікту. Спробуйте знайти інші можливі способи виходу з конфліктної ситуації
- 7.Не обговорюйте при учню з іншими проблеми його поведінки, він може переконатися в думці про те, що конфлікти неминучі, і продовжуватиме провокувати їх.